Zwangerschap

Het wordt steeds meer duidelijk dat een gezonde leefstijl voor de zwangerschap net zo belangrijk is als tijdens de zwangerschap. Zo kan overgewicht, ondergewicht, te weinig of te veel beweging, te weinig of te veel (verkeerd) eten, roken en alcohol leiden tot het uitblijven van een zwangerschap. Hierbij is zowel de leefstijl van de vrouw als man belangrijk. Uiteraard kunnen er ook veel andere lichamelijke oorzaken een rol spelen. Er zijn ook mensen die gezond leven en een gezond gewicht hebben, maar waarbij het zwanger worden toch niet lukt. Het geeft dus geen garantie, maar een gezonde leefstijl kan natuurlijk nooit geen kwaad! Als je zwanger wilt worden, dan is het voor de vrouw belangrijk om 400 microgram foliumzuur en 10 microgram vitamine D te slikken per dag d.m.v. een supplement. Tegenwoordig zijn er ook supplementen verkrijgbaar die zowel vitamine D als foliumzuur bevatten. Dan hoef je dus maar één capsule per dag te slikken. Foliumzuur verlaagt het risico op een open ruggetje, hazenlip of open gehemelte bij je baby. Vitamine D is belangrijk voor een goede botontwikkeling bij je baby. Probeer verder gezond, voldoende en gevarieerd te eten, een gezond gewicht na te streven en voldoende te bewegen (maar niet overmatig!). Als vrouw is het goed om geen alcohol meer te drinken als je zwanger wilt worden, omdat al voor de aanleg van de placenta alcohol de baby kan bereiken. Ook als je niet weet dat je zwanger bent, kan het dus al schade aanrichten!

 

Tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent verandert er veel in je lichaam. Door de hormonen kan je smaak ineens veranderen en je kunt last van misselijkheid krijgen. Het lichaam heeft wel iets meer voeding nodig, met name aan het einde van de zwangerschap. Het is niet nodig om voor twee te eten, maar voldoende en gezond eten is wel belangrijk. Blijf ook tot en met de 10e week foliumzuur slikken en vitamine D de gehele zwangerschap. Aankomen in gewicht is heel normaal en zelfs nodig voor een goede ontwikkeling van de baby. Gemiddeld kom je rond de 12 kg aan, maar sommige vrouwen komen iets meer aan. Ga tijdens je zwangerschap niet lijnen of een dieet volgen, want hierdoor kunnen jij en jouw baby een tekort aan voedingsstoffen krijgen. Verder zijn er bepaalde voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden als je zwanger bent. Een voorbeeld hiervan is rauw vlees, zoals carpaccio en filet americain en gerookte vis, zoals zalm.

 

Na de zwangerschap

Als je borstvoeding gaat geven, dan heeft het lichaam iets meer energie en vocht nodig. Verder is het goed om geen alcohol te drinken als je borstvoeding geeft, omdat jouw baby de schadelijke stoffen dan ook binnenkrijgt. Wil je toch graag iets drinken? Wacht dan 3 uur met borstvoeding geven. Met cafeïne kun je ook beter oppassen, omdat dit de baby onrustig kan maken. Als je graag koffie drinkt, dan kun je dit het beste beperken tot één kopje koffie per dag. Daarnaast kun je nog wel 2 koppen zwarte thee drinken. Pas ook op met energiedrankjes, want deze bevatten veel cafeïne. Een goede vervanger is cafeïnevrije koffie en thee, zoals rooibosthee en kamillethee. Groene thee bevat ook minder cafeïne.

 

Wil jij graag afvallen of aankomen om de kans op een zwangerschap te vergroten? Kun jij wel een steuntje in de rug gebruiken bij het veranderen van jouw leefstijl? Wil jij graag weten hoeveel en wat je het beste kunt eten tijdens de zwangerschap? Of heb jij last van misselijkheid en/of een verminderde eetlust?

Neem dan contact met mij op. Dan gaan we samen kijken hoe we jou het beste kunnen helpen!