Koolhydraatbeperkte voeding

 

Een koolhydraatbeperkte voeding is een voeding die minder koolhydraten bevat, maar meer eiwitten en vetten. Het kan een gunstig effect hebben op o.a. overgewicht en diabetes.

 

Koolhydraten zitten in veel verschillende voedingsmiddelen en dienen als brandstof voor het lichaam. 100% koolhydraatvrij is niet mogelijk en ook zeker niet gezond, omdat voedingsmiddelen met veel vitaminen en mineralen, zoals groenten en fruit ook koolhydraten bevatten.

 

Tafelsuiker bestaat uiteraard puur uit koolhydraten, maar bepaalde voedingsmiddelen bevatten ook relatief meer koolhydraten. Dit is o.a. brood, broodjes, crackers, beschuit, ontbijtgranen, havermout, vruchtensappen, limonade, siroop, frisdrank, fruit, ijs, vla, fruityoghurt, snoep, chocolade en koeken.

 

Eiwitten hebben veel verschillende functies voor het lichaam. Ze zijn o.a. belangrijk voor de weerstand en de opbouw van cellen en weefsel (ook spierweefsel). Eiwitten komen ook in veel verschillende voedingsmiddelen voor, maar met name in vis, vlees en vleeswaren, noten, eieren, kaas, zuivel en peulvruchten.

 

Waarom een koolhydraatbeperkte voeding?

 

Een koolhydraatbeperkte voeding heeft een positieve uitwerking op mensen met o.a. overgewicht, obesitas, diabetes en PCOS (Polycysteus - ovariumsyndroom). Bij overgewicht, obesitas, diabetes en PCOS worden koolhydraten namelijk, door een ingewikkeld proces, niet meer (voldoende) gebruikt als brandstof, maar opgeslagen als vet. De lichaamscellen worden ongevoelig voor het hormoon insuline. Dit hormoon zorgt er normaal gesproken voor dat de koolhydraten uit het bloed de lichaamscellen in kunnen. Dit gaat niet meer helemaal goed en daardoor gaat het lichaam nog meer insuline aanmaken. Extra aanmaak van insuline stimuleert de vetopslag. Koolhydraten zorgen op die manier dus voor (meer) gewichtstoename.

 

De hoeveelheid koolhydraten is bij een koolhydraatbeperkte voeding lager dan normaal gesproken en daardoor gaat het lichaam over op een andere energiebron, namelijk vet. Door de verbranding van vet verlies je gewicht en gaan allerlei processen weer beter lopen, zoals de gevoeligheid voor het hormoon insuline. Het lichaam kan de koolhydraten dan weer als energie gebruiken en ze worden niet meer zo snel als vet opgeslagen.

 

Grip op Koolhydraten (GOK)

 

GOK is één manier van koolhydraatbeperkt eten waar bij Peace N' food mee gewerkt wordt. GOK is geen dieet, maar een andere manier van eten met minder koolhydraten en meer eiwitten. Het bestaat uit 2 fasen. Fase 1 is om op gewicht te komen en fase 2 is voor gewichtsbehoud.

 

Tijdens fase 1 van GOK mag je iedere dag wel iets meer koolhydraten eten tijdens het koolhydratenuurtje. Hierdoor is het makkelijker toe te passen in je dagelijkse leven en je hoeft niet alle dingen die je lekker vindt te schrappen. Het is dus niet te streng, maar het heeft wel een goed effect bij veel mensen!

 

Is een koolhydraatbeperkte voeding voor iedereen geschikt?

 

Nee. Heb jij overgewicht, obesitas en/of diabetes en last van hartfalen (verminderde pompfunctie), nierfalen (verminderde nierfunctie) of ben jij zwanger? Dan is het voor jou helaas niet geschikt. Het kan dan zelfs schadelijk zijn.

 

Ook is het meestal niet verstandig om een koolhydraatbeperkte voeding te gaan volgen als je overgewicht/obesitas hebt en kampt met een eetstoornis. Dit kan namelijk de eetstoornis triggeren en sterker maken. Wil jij toch graag koolhydraatbeperkt eten? Doe dit dan zeker niet op eigen houtje, maar schakel mijn hulp in.

 

Sowieso vind ik het bij iedereen heel belangrijk om tijdens de intake samen met jou te bepalen wat het beste bij jou past. Meerdere wegen leiden immers naar Rome!