Acceptance and Commitment training (ACT)

 

Zoals je misschien al gelezen hebt op mijn website, vind ik het heel belandgrijk om in de behandeling vooral veel aandacht te hebben voor het (eet)gedrag. Dus wat maakt dat je een bepaalde keuze wel of niet maakt of een bepaald gedrag wel of juist niet uitvoert. Wat zou je graag willen en wat houdt jou nu tegen? Dit, omdat alleen een dieetadvies niet werkt om het eetgedrag te veranderen en zeker niet voor de lange termijn. Het zit 'm niet alleen in kennis over voeding, maar wij mensen worden vaak belemmerd door ons denken, gevoelens of ander ongemak dat we ervaren in onszelf. Om die reden heb ik in 2020 en in 2021 de scholing ACT gevolgd en is dit ook een behandelmethode die ik vaak toepas in mijn praktijk. 

 

ACT staat voor Acceptance and Commitment Training. ACT is een therapievorm die bij veel verschillende problemen toegepast kan worden, waaronder eetproblemen, eetstoornissen, chronische ziekten, maar ook emotioneel eetgedrag. Met ACT leer je vaardigheden die jou minder op de automatische piloot laten leven. Je leert stil te staan, bewuste keuzemomenten te ervaren en te leren kiezen vanuit persoonlijke waarden of wie of wat JIJ belangrijk vindt. Je gaat nadenken en stilstaan waarom jij wilt afvallen, aankomen, herstellen van een eetstoornis, meer wilt bewegen etc? Waarom is dat belangrijk voor jou?

 

Ook zal ik samen met jou gaan kijken naar gedragspatronen. Dus welke gedragingen laat jij zien en vanuit waar ontstaat dit. Is dit vanuit bepaalde gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties of vanuit voor jouw belangrijke waarden? Is dat gedrag dan helpend voor jou, dus brengt dit jou dichter bij het leven dat jij wilt leiden of juist verder weg? Want doe jij 24/7 alleen maar dingen die 'goed' voor jou zijn? Of zet je ook wel eens gedrag in wat misschien niet zo helpend of goed voor jou is? Ik in ieder geval wel! En dat is heel menselijk en normaal! Veel mensen eten bijvoorbeeld omdat ze stress ervaren of verdrietig zijn. Ze proberen hiermee de stress of het verdriet minder te maken. Helaas werkt dit niet. Hoe harder we vaak proberen om een bepaald gevoel of bepaalde gedachte weg te maken, des te harder het vaak terugkomt!  En dit gedrag kan jou in de weg staan in het bereiken van wat voor jou belangrijk is, bijvoorbeeld het herstellen van een eetstoornis, het krijgen van een fijne relatie met eten en jouw lichaam, het verminderen van gezondheidsproblemen etc. 

 

Door ACT ga je meer bewustzijn krijgen in jouw gedrag en negatieve gedachten, emoties of lichamelijk ongemak en welke invloed dit heeft op bijvoorbeeld het eet- of beweegpatroon. Door middel van oefeningen leer je om minder vanuit de automatische piloot keuzes te maken, maar vanuit bewuste keuzes, ondanks dat er sprake is van ongemak (bijv. verdriet, stress, angst). En ja, dit kost tijd en energie, maar wat kost het jou om op dezelfde manier te blijven leven? 

 

Ik pas het ook toe in mijn leven en het werkt voor mij goed. Het geeft mij meer rust en ik ben me veel bewuster geworden van mijn eigen emoties, gedachten, welke invloed dit heeft op mijn gedrag en hoe ik mij wil gedragen. Ook sta ik meer stil bij wat IK echt wil en durf ik me daar ook meer naar te gedragen, ondanks dat dit spanning, faalangst of onzekerheid geeft. 

 

Nieuwsgierig geworden? Kijk dan ook de video's op mijn You Tube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCY6yjnmctfYvGIw-YbPTM0g